У Києві в Національному музеї декоративного мистецтва України відкрилась виставка “Дерево життя: Великодній символ єдності”. Серед експонатів — друкована репродукція роботи Миколи Пимоненка “Великодня заутреня”, яку викрали з Херсонського обласного художнього музею імені Олексія Шовкуненка під час окупації Херсона у 2022 році. Виставка триватиме з 4 квітня до 25 травня.
Про це повідомляє Херсонський художній музей.
Символічно, що саме з цього образу — викраденого і нині репрезентованого лише у формі друку — розпочинається експозиція. Такий акцент, як підкреслює музей, є нагадуванням про злочини проти культурної спадщини України, скоєні РФ.
Проєкт “Дерево життя: Великодній символ єдності” є найбільшим за останні роки в Національному музеї декоративного мистецтва. Як інформує Укрінформ, уперше за понад три роки повномасштабної війни виставка охопила велику залу першого поверху музею.
Відвідувачі мають змогу побачити рідкісні артефакти, які раніше зберігалися у сховищах: зокрема, антимінс митрополита Петра Могили (орієнтовно 1633 року), плащаницю 18 століття з церкви Сорока Святих у Конотопі, понад 200-річні форми для пряників та колекційні писанки.
У живописному блоці поруч із “Великодньою заутренею” Миколи Пимоненка також експонується “Солдатка” Віктора Зарецького — ще одна великодня тема, яка перегукується з духом свята в умовах війни. Обидві роботи розміщені поряд з бароковою вишивкою 17 століття, що посилює візуальну й семантичну єдність експозиції, йдеться у матеріалі.
Віктор Зарецький «Солдатка», 1987-1988 р.
- Перед втечею з міста, наприкінці жовтня – на початку листопада 2022 року, окупаційні війська пограбували херсонський музей, маскуючи свої дії гаслом “збереження культурних цінностей” і називаючи грабунок “евакуацією”.
- Мародерство в Херсонському художньому музеї за допомогою супутникових фотографій зафіксував Смітсонівський Інститут у США. Вкрадені експонати вивезли до Криму, у Центральний музей Тавриди. Херсонські музейники збирають докази російського злочину.
- Доля культурних цінностей із херсонських краєзнавчого та художнього музеїв та Новокаховської картинної галереї склалася по-різному – так само як і доля двох викрадених картин художника Валерія Івченка. Аналіз фото і відео російських пропагандистів, спілкування з автором картин та покази свідків, в тому числі з окупованих територій, допомогли журналістам знайти декілька вкрадених картин.
Вгору А_Степовой