Що зміниться для українців?
Податкова служба в Україні зможе за запитом отримувати дані про рух коштів на банківських рахунках підзвітних продавців онлайн-платформ, які через ці платформи знаходять клієнтів для надання сервісних послуг, продажу товарів, здачі житла в оренду тощо.
Як передає «Хвиля», про це пише Судово-юридична газета.
При цьому, згідно з новим законопроєктом, схваленим Кабінетом Міністрів України 29 квітня, онлайн-платформи повинні будуть передавати податковим органам інформацію про продавців, включаючи їхню адресу проживання та місцезнаходження орендованого житла, якщо таке пропонується.
Законопроєкт «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів щодо впровадження міжнародного автоматичного обміну інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи» тепер буде зареєстровано у Верховній Раді для розгляду депутатами.
Запропоновані зміни до статті 163 Податкового кодексу додають новий пункт, згідно з яким об’єктом оподаткування стають доходи фізичних осіб-продавців, отримані від діяльності через цифрові платформи. Ці доходи оподатковуватимуться відповідно до статті 178-1 Податкового кодексу.
У законопроєкті продавцем вважається будь-який користувач платформи (фізична особа чи організація), який зареєстрований на платформі для здійснення звітної діяльності протягом звітного періоду на підставі договору з оператором платформи.
А підзвітним продавцем – будь-який активний продавець (крім виключеного продавця), який відповідає хоча б одній з наступних умов:
- є резидентом юрисдикції (включаючи Україну), яка є стороною Багатосторонньої угоди DPI або іншого кваліфікованого договору компетентних органів, що набув чинності;
- надає в оренду нерухоме майно, розташоване в юрисдикції, яка є стороною Багатосторонньої угоди DPI або іншого кваліфікованого договору компетентних органів, що набув чинності, включаючи Україну.
Звітна діяльність – це будь-який з наступних видів діяльності, здійснюваних продавцем через платформу за винагороду:
- надання в оренду нерухомого майна, включаючи житлову та нежитлову нерухомість, а також будь-яке інше нерухоме майно і паркомісця;
- особисті послуги;
- продаж товарів;
- надання в оренду транспортних засобів.
Оператор платформи також стане податковим агентом із податку на доходи фізичних осіб.
Згідно з запропонованими змінами, цифровою платформою вважається будь-яке програмне забезпечення, будь то вебсайт, його частина чи застосунок (включаючи мобільні), що дозволяє продавцям товарів і послуг взаємодіяти з іншими користувачами для прямого або опосередкованого надання послуг і продажу товарів.
Оподаткування доходів фізичних осіб-продавців, які працюють через цифрові платформи, здійснюватиметься за такими правилами:
- За пільговою ставкою 5%, якщо продавець виконує вимоги пункту 178-1.2 Податкового кодексу, включаючи відкриття спеціального рахунку для оподаткування цієї діяльності.
- За загальною ставкою 18%, якщо оператор платформи не виконує зобов’язання, зазначені в пункті 347.2 статті 347 Податкового кодексу (наприклад, не зареєстрований у податкових органах як підзвітний оператор платформи).
Для фізичних осіб-продавців передбачено спрощення: якщо протягом календарного року вони здійснили не більше 3 продажів товарів через платформу на загальну суму до 2000 євро, їм не потрібно відкривати окремий банківський рахунок для цієї діяльності. Вони можуть використовувати свої особисті рахунки, але повинні повідомити реквізити цього рахунку оператору платформи, який виконує роль податкового агента.
Однак для застосування пільгової податкової ставки 5% фізична особа-продавець зобов’язана мати щонайменше один спеціальний поточний рахунок в українському банку, призначений виключно для розрахунків у межах звітної діяльності.
Під час відкриття такого рахунку платник податків повинен надати банку згоду на розкриття інформації, що охороняється банківською таємницею. Це включає інформацію про транзакції за рахунками продавців, дані про надходження коштів, призначення платежів, ідентифікаційні дані та номери рахунків контрагентів. Ця інформація може бути надана податковим органам на їхній запит.
Законопроєкт також зобов’язує операторів цифрових платформ збирати і включати у звітність певні дані про кожного підзвітного продавця, що посилює контроль за оподаткуванням доходів, отриманих через цифрові платформи.
Зокрема, для підзвітного продавця, який є фізичною особою:
- прізвище, ім’я, по батькові (за наявності);
- основна адреса проживання;
- ідентифікаційний податковий номер (ІПН), присвоєний такому продавцеві в юрисдикції податкового резидентства, включаючи кожну юрисдикцію, що видала ІПН, а за відсутності ІПН – місце народження такого продавця;
- індивідуальний податковий номер платника ПДВ такого продавця, за наявності;
- дата народження.
Згідно з законопроєктом, для продавців, які здають нерухомість через цифрові платформи, оператор платформи зобов’язаний фіксувати адресу кожного об’єкта нерухомості, запропонованого в оренду.
Оператори платформ повинні щорічно до 31 січня подавати до податкових органів звіт про доходи підзвітних продавців. За неподання такого звіту передбачено серйозний штраф у розмірі 100 мінімальних заробітних плат (800 000 гривень), при цьому сплата штрафу не звільняє від обов’язку подати звіт.
У свою чергу, податкова служба наділяється повноваженнями безкоштовно отримувати від банків з урахуванням законів, що визначають порядок розкриття банками інформації, яка становить банківську таємницю, інформацію про операції за поточними рахунками підзвітних продавців, а саме:
- відомості на певну дату або за певний період часу про операції зарахування коштів на поточні рахунки;
- призначення платежу;
- ідентифікаційні дані;
- номер поточного рахунку контрагента у випадках, встановлених підпунктом 9 підпункту 73.3.1 пункту 73.3 статті 73 Податкового кодексу, а саме під час звірки даних про суму доходів від здійснення звітної діяльності, отриманої фізичною особою – підзвітним продавцем.
До закону про банки і банківську діяльність будуть внесені зміни, які дозволяють розкривати банківську таємницю за запитом Державної податкової служби. Це стосується інформації про операції за рахунками продавців: надходження коштів, призначення платежів, дані про контрагентів. Такі запити можуть здійснюватися під час перевірки даних про доходи від діяльності через цифрові платформи.
За проведення операцій по рахунку або електронному гаманцю платника податків до отримання повідомлення з податкової про постановку рахунку на облік передбачено штраф для банків і фінансових організацій. Розмір штрафу становить 10% від суми всіх операцій за період до отримання повідомлення (крім платежів до бюджету та цільових фондів), але не менше 1700 гривень. А_Степовой